Hvordan får jeg ny energi til min jobsøgning?

Hej Lotte

Jeg skriver til dig her, da jeg mangler råd i forhold til både det ‘personlige’ og det karriere-agtige (ja, den er helt gal med mig 😉 ) , og jeg er ved at være meget frustreret..

Jeg er pt arbejdssøgende og har lidt svært ved at finde ud af min retning og at samle min energi det samme sted og faktisk lykkes med det, jeg sætter mig for. Men det hænger også tæt sammen med nogle af de ting, der er mere personlige udfordringer ifht sortsyn, selvværd, overholde aftaler med mig selv, turde kæmpe for noget og ren praktisk at få gjort ting og sat realistiske deadlines mm.

Jeg har efter snart 2 år som arbejdssøgende røget lidt ned i et hul, så det vil være en kærkommen mulighed for at høre dine tanker og råd , så jeg kan få fundet frem til den kampgejst og energi, som ellers har kendetegnet mig.

Jeg håber, at du har et svar til mig, da jeg synes det kunne være super spændende at høre dine tanker om det.

Vh Christina

 

Sådan får du ny energi som jobsøgende

 

Hej Christina

Tusind tak for din besked her i min brevkasse. Jeg vil selvfølgelig gerne dele mine tanker med dig, og håber, at de kan være med til, at du kan begynde at genfinde din kampgejst og energi.

Først og fremmest vil jeg sige, at jeg virkelig godt kan forstå, at du bliver påvirket personligt af din arbejdssituation. For de to ting hænger for de fleste uløseligt sammen.

En jobsøgningsfase med masser af op- og nedture giver helt naturligt også en del op- og nedture i humøret. Det tror jeg simpelthen ikke, at nogen kan komme uden om. Det vigtigste er, at du kan finde overskuddet til at kravle op igen i stedet for at føle dig fanget i et sort hul. For dernede er det hverken rart eller særlig konstruktivt at være.

Og hvordan gør du så det?

Det vender jeg tilbage til lige om lidt.

Først vil jeg gerne lige hylde din frustration. Og inden du når at tænke, at jeg er helt på månen, så lad mig forklare:

For selvom det måske ikke er det, du har allermest lyst til at høre lige nu, så er det rigtig godt, at du er frustreret. Det betyder nemlig tre vigtige ting:

  • Du ønsker en forandring
  • Det her er vigtigt for dig
  • Og så betyder det, at du har et stærkt drive.

Derfor vil jeg her i mit svar prøve at hjælpe dig med at få vendt din frustration til noget positivt. For den her nagende følelse, er faktisk din ven – også selvom det ikke lige umiddelbart føles sådan.

Der er mange forskellige ting i det, du skriver, så lad os dykke ned i det.

 

Genfind retningen i din jobsøgning

 Du skriver bl.a., at du har svært ved at finde din retning.

Det giver god mening, at du har det sådan, for den proces, du er i, kræver noget særligt. Nemlig, at du tænker dig selv ind i mange forskellige roller:

Kunne min hverdag se sådan her ud?
Ville jeg passer ind i den her virksomhed?
Og kunne jeg varetage de her opgaver?

    Du tænker over det og så prøver du at se det for dig. Så hver gang du sender en ansøgning, har du tænkt dig selv i en ny kontekst – og måske en ny retning.

    For at skrive gode ansøgninger, skal du både lære virksomheden at kende og finde helt ind til, hvordan du kan gøre en forskel.

    Og jo flere ansøgninger, jo flere scenarier har du set dig selv i. Og jo mere kan du få følelsen af, at du mister din retning. Måske følger der tanker med om, hvem du egentlig er? Hvad du elsker allermest at lave i et arbejde? Og hvilken branche, du vil have det bedst i?

    Mange af os vil rigtig gerne tænke os til, hvad der er vores rigtige retning og planlægge i detaljer, hvor vi er på vej hen. Det er ikke fordi, der er noget dårligt i det, men det er vigtigt at vide, at vi sjældent oplever de store aha-oplevelser, når vi sidder og tænker over tingene. De kommer i stedet, når vi handler på vores tanker.

    Eller med andre ord, når vi tester dem ude i virkeligheden.

    Lige nu har du ikke muligheden for at teste din retning i et job.

    Men der er heldigvis mange andre måder, du kan handle på og få de svar, du søger.

    Det allervigtigste er, at du med jævne mellemrum – måske et par gange om ugen – gør noget, du ikke plejer at gøre – måske endda noget unyttigt, som Dronningen opfordrede os alle til for nogle år siden i sin nytårstale.

    Det er nemlig, når vi slipper burde og plejer, at der kan opstå nye erfaringer, nye input og ny energi. Det behøver ikke være noget nyt i form af længere rejser, fine restaurantbesøg eller færdigpakkede oplevelser.

     

    Nye oplevelser giver energi

    Så hvad kan du finde på af nye, små oplevelser? 

    Det kan også være en lang gåtur i skoven, hvis det ikke er noget, du plejer at gøre.

    👉 At prøve en ny træningsform

    👉 Et foredrag på dit lokale bibliotek

    👉 At købe noget mad, du ikke har smagt før

    👉 En tur med bussen ud i det blå

    👉 Et netværksmøde med nogen, du ikke kender – endnu

    👉At købe en avis og læse den fra ende til anden

    … Eller mange, mange andre ting.

    Det handler om at være kreativ og om at tænke på, hvad der kunne give dig energi.

    Måske er der noget, du tidligere har været glad for at gøre, som du ikke længere gør?

    Overvej at sætte det i kalenderen med det samme, hvis du tænker, at det kan give dig lidt god energi.

    For det kan være benhårdt at være jobsøgende i længere tid.

    Det gør ondt at få afslag. Især de gange, hvor du virkelig føler, at du har givet noget af sig selv og håbet så meget, at du kunne se den nye hverdag for dig og krydsede ALT for at få et ja.

    Det er selvfølgelig vigtigt at huske, at et afslag aldrig er personligt, men at det handler om, at virksomheden havde mere brug for nogle andre kompetencer eller at en af de andre kandidater havde mere relevant erfaring. Men lige meget hvordan man vender det, kræver det meget fokus og energi at være jobsøgende. Derfor er det også nødvendigt at finde måder, hvor du får energi.

     

    Du skriver, at du mangler energi, har sortsyn og at du føler, at du er røget ned i et sort hul.

     

    Dernede er der ikke rart at være og jeg kunne forestille mig, at der følger tanker med om, at du ikke er god nok. Og måske om at du skal tage dig sammen og tanker som: “hvorfor kan jeg ikke bare …”

    Men vi kan ikke bare tage os sammen, når der er underskud på energikontoen.

    Derfor er den første beslutning, du skal træffe, at det er mere end okay at gøre noget godt for dig selv.

    For det har du i den grad fortjent.

    Når du vælger aktivt at sætte noget mere energi ind på kontoen, bliver der mere overskud til at begynde at skabe nogle små succesoplevelser for dig selv.

    Og netop de små succesoplevelser er det, der skal til for at sætte gang i en positiv spiral. Det bliver til et regnestykke, der ser sådan her ud:

    Lille mål, som du har fuld kontrol over → Succesoplevelse → mere selvtillid og overskud → endnu et lille mål → succesoplevelse → endnu mere selvtillid og overskud osv.

     

    Det er altså ikke øget selvtillid, der er step 1.

     

    Det er derimod at få sat et mål, der er tilpas lille og 100 % inden for din kontrol. Og så er den øgede selvtillid et resultat af din succesoplevelse – ikke en forudsætning for at du kommer i gang med det, du gerne vil.

    Det er så vigtigt at vende det regnestykke rigtigt. Ellers risikerer du, at det sorte hul vokser og at du bebrejder dig selv for noget, som du ikke har en chance for at ændre, fordi det foregår i den forkerte rækkefølge.

    Så du skal altså have sat dig et mål.

    Du skriver, at du har haft svært ved at holde aftaler med dig selv.

    Måske har dine mål været for store?

    Det kan nemlig medføre, at de virker uoverskuelige og i stedet gøre, at vi hellere vil støvsuge eller tjekke hele vores Instagram-feed for tredje gang i stedet for det, vi egentlig havde sat os for.

    Så hvilket lille mål inden for din kontrol, kan du sætte nu?

    At du i denne uge finder to virksomheder, du har lyst til at søge uopfordret til?

    At du i denne uge opdaterer din profil på LinkedIn – og laver en liste med to dos?

    Eller måske at du i denne uge får en kaffeaftale i hus med en du synes, er spændende

    Start med at sætte et enkelt mål og bestem hvornår du vil arbejde på det og hvad du vil belønne dig selv med, når du er i mål.

    Og giv så dig selv credit, når du har opnået det.

    Mange tror som sagt, at de skal have masser af selvtillid og et højt selvværd for at kunne begynde at nå deres mål. – men faktisk er det lige omvendt: Din selvtillid og dit selvværd bliver bedre i takt med at få får de her små succesoplevelser.

    Og hvis dit overordnede (og måske eneste fastsatte?) mål i de seneste to år har været at få et job, så er det ikke mange succesoplevelser, du har fået lov at mærke.

    … Og så daler både motivation og selvtillid – sådan som du beskriver det.

     

    Det fungerer lidt på samme måde med vores mod.

    Du skriver, at du gerne vil have mere mod til at turde kæmpe for noget. Men igen, så kommer modet (desværre) ikke til os, når vi mindst venter det.

    Modet kommer, når vi gør noget, der var lidt mere, end vi egentlig turde.

    Når vi gør det, oplever vi som regel, at der ikke skete noget farligt ved. Og så bliver vi lidt mere modige næste gang. Det handler ikke om, at vi ikke mærker nervøsiteten eller frygten, men at vi vælger at gøre det alligevel.

    Lige som med målene handler det om at bryde det ned. På den måde bliver det også nemmere at få nogle små succesoplevelser på det område – og det er også det, der skal til her.

    Samlet set tror jeg på, at de små succesoplevelser og små nye oplevelser i hverdagen kan være med til at give dig ny energi. Og den nye energi kan du så fokusere på at vælge de positive tanker om dig selv.

    Hvis du mærker, at du har fortsat har svært ved at nå de mål, du sætter dig, så overvej at dele dem med en ven eller veninde.

    På den måde er der pludselig en, du skal fortælle, om du har nået dit mål eller ej – og det er i sig selv motiverende, skulle jeg hilse og sige. Og når du ikke det mål, du har sat dig er det også rart at have en at vende det med.

    Var det fordi, du manglede energi?

    Var det fordi, det virkede uoverskueligt?

    Var det fordi, det var for svært?

    Og på den måde kan du lære dig selv endnu bedre at kende.

    Jeg håber, at du kan bruge mine tanker til noget og ønsker dig ALT det bedste med din jobsøgning!

    Hvis du har brug for mere inspiration kan du fortsætte her:

    —> Skab momentum uden at blive overvældet

    Og her:

     –> De 7 bedste TED Talks om at finde din passion og forfølge den.

     

     

    Kh,

    Lotte Stjerne – Kommunikationsrådgiver og karrierecoach med egen virksomhed siden 2014.

    Læs mere om mig her <—

     

     

    Har du noget at tilføje?

    Har du et par opmuntrende ord til Christina eller flere gode råd? Skriv endelig en kommentar til hende herunder.

    0 kommentarer

    Indsend en kommentar

    Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *